Search
Close this search box.

V Sloveniji vožnja v natikačih ni prepovedana, vendar vas lahko policist kljub temu oglobi za 120 evrov

V natikačih nimamo dobrega oprijema in ne moremo učinkovito zavirati v nevarnih situacijah.

Čeprav je vožnja v natikačih ali brez obutve dovoljena v večini evropskih držav, je to lahko zelo nevarno, opozarjajo na AMZS. Natikači ne zagotavljajo zanesljivega oprijema, kar je ključno pri hitrem in močnem zaviranju.

“Izraz oprijem običajno omenjamo, ko govorimo o pnevmatikah. A za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, lahko hitro pride do nesreče – še zlasti, če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro,” so zapisali na speltni strani AMZS.

Pri AMZS tudi opozarjajo, da zaviranje v sili brez čevljev s čvrstim podplatom ni mogoče. Natikači so premehki, noge pa se držijo tako ohlapno, da se lahko tudi zvijejo pod pedale ali zdrsnejo z voznikove noge. Iskanje in natikanje snetih natikačev v prostoru pod pedali pa močno odvrača voznikovo pozornost s ceste in zaradi nezmožnosti voznika, da se pravilno odzove na nenadno situacijo na cesti, lahko privede tudi do nesreče.

Za vožnjo imejte obute dovolj čvrste čevlje ali copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal. Podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala, čevlji pa naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dopuščajo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal, svetujejo pri AMZS.

Kaj pravi zakonodaja?

V Sloveniji vožnja v natikačih ali bosih nog ni izrecno prepovedana, lahko pa bi policisti vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila.

Člen se glasi: “Voznik in učitelj vožnje med vožnjo ne sme uporabljati opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševale njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila (maska, slušalke, telefon itd.).” Če bi policist ugotovil, da je zaradi neprimernega obuvala zmanjšana možnost obvladovanja vozila, bi voznika lahko oglobil s 120 evri.

FOTO: AMZS

Podobna pravila veljajo tudi pri naših sosedih in v drugih evropskih državah. V nobeni sosednji državi ni izrecnega pravila proti vožnji v natikačih, lahko pa vam napišejo kazen, če ste zaradi vožnje v njih povzročili nesrečo, težave pa se kasneje lahko pojavijo tudi pri zavarovalnici.

Po podatkih AMZS je Španija edina država, kjer se je uveljavila presoja, da je vožnja v natikačih nevarna in ne omogoča varnega nadzora nad vozilom. Čeprav v španski zakonodaji nikjer izrecno ne piše, da vožnja v natikačih ni dovoljena, policisti lahko kaznujejo voznike v natikačih, ker ocenjujejo, da ne morejo varno in neovirano upravljati vozila. Globa za vožnjo v natikačih je 80 evrov. Kazen za vožnjo v natikačih pa vam bodo napisali tudi v Grčiji, kjer so lani poleti zaostrili prometno zakonodajo in prepovedali vožnjo v natikačih. Globa za vožnjo v natikačih je 50 evrov, po poročilih nekaterih organizacij pa grški policisti radi ustavljajo turiste v avtomobilih prav na cestah, ki vodijo do plaž.

V zanimivem “primerjalnem testu”, ki ga je opravil avstrijski avtomobilski klub OAMTC, so morali preskusni vozniki in voznice z različnimi obuvali in bosonogi opraviti zaviranje s polno močjo, natančno zaviranje na tarčo in parkiranje. Pri natančnem zaviranju na tarčo so se najslabše odrezale visoke pete, saj peta preprečuje naraven kot stopala na zavornem pedalu, zato voznica pri zaviranju ni imela nobenega občutka. 

Pri zaviranju na vso moč so se kot najmanj primerni izkazali natikači in bosa noga. V obeh primerih vozniki niso mogli pritisniti z vso močjo na pedal, zato je bila zavorna pot precej daljša. Najbolje so se po pričakovanjih izkazali športni copati, ki s čvrstim podplatom omogočajo tako nemoten prenos moči na pedal kot tudi potreben občutek v nogi.

Dogodki

V natikačih nimamo dobrega oprijema in ne moremo učinkovito zavirati v nevarnih situacijah.