Si-Cert z nasveti in opozorili glede varnosti pri spletnem nakupovanju

Nacionalni odzivni center za kibernetsko varnost Si-Cert je pred začetkom časa prazničnih nakupov ob koncu leta, ki se v zadnjih letih začenjajo že novembra in se bodo letos v veliki meri preselili na splet, pripravil vrsto opozoril in nasvetov glede varnosti pri spletnem nakupovanju. Kot opozarjajo, je treba biti pri spletni trgovini previden.
shopping-4000414_1920

“V poplavi neverjetnih popustov bomo potrošniki tehtali, kdaj cena kaže na dober posel in kdaj na spletno goljufijo. Raje dobro preverimo spletno trgovino še pred nakupom, kot da denar nakažemo goljufu,” sporočajo v Si-Certu.

Na kaj biti pozorni pred nakupom?

Kot opozarjajo si moramo pri spletnem nakupovanju vzeti čas in natančno preveriti spletno trgovino in samega trgovca, to nas lahko, po njihovih besedah obvaruje pred kasnejšo finančno škodo. “Pa ne zgolj zaradi nedostavljenega izdelka, ampak tudi zaradi zlorabe kreditne kartice. Žal ne obstaja en sam opozorilni znak, ki bi z gotovostjo kazal na spletno prevaro,” opozarjajo.

Kot poudarjajo morajo spletni uporabniki poiskati čim več informacij in se naučiti brati med vrsticami. Vse lažne spletne trgovine so namreč po pojasnilih Si-Certa zasnovane po istem kopituizdelki priznanih blagovnih znamk so na voljo po izjemno nizkih cenah, dostava je brezplačna na vse konce sveta, vsi artikli so na zalogi, ni pa prav nobenih podatkov o samem podjetju, ki stoji za trgovino. To je to tako že prvi znak, ki ne vzbuja zaupanja.

Uporabniki morajo zato pred nakupom vedno preveriti vse navedene kontaktne podatke in pogledati, ali je na voljo podpora prek telefona oz. elektronske pošte ali je na strani zgolj kontaktni obrazec. Kot obvezno v Si-Certu navajajo tudi preverbo podatkov o domeni na strani https://whois.domaintools.com/ in vseh pogojev plačila, vračila in dostave.

Kupci se morajo zavedati, da nakup pri slovenskem trgovcu oz. znotraj EU predstavlja varovalko, saj evropske potrošnike ščiti enotna zakonodaja. V primeru težav se lahko obrnete na Tržni inšpektorat oz. Evropski potrošniški center, pri nakupih izven EU (največkrat gre za Kitajsko) pa so potrošniki brez pravic, prepuščeni dopisovanju s trgovcem, ki v primeru lažne spletne trgovine sploh ne obstaja.

Preberi še:  Za vikend poostren nadzor na smučiščih, policija tam v zadnjem tednu obravnavala 27 nesreč

HTTPS ni vsemogočni znak varnosti

V drugem koraku naj potrošniki preverijo tudi možnost različnih plačilnih sredstev, pri čemer je ponovno pomembno, da je na drugi strani zaupanja vreden trgovec. “Velja prepričanje, da če vnesemo številko kreditne kartice prek šifrirane HTTPS povezave, je to že po sebi znak varne spletne trgovine,” opažajo ob tem pa razložijo, da to ne drži. Na Si-Cert pogosto uporabijo primerjavo, da je šifrirana povezava zgolj tunel, kjer nihče ne vidi podatkov vaše kreditne kartice. “Vendar če na drugi strani tunela stoji goljuf, bo prav tako prejel podatke,” so ponazorili in opozorili: “Zato vnesite podatke kreditne kartice le, ko ste preverili, kdo dejansko stoji za spletno trgovino, torej kdo bo podatke obdeloval.

Goljufi izkoriščajo dostavne službe

Posledica rasti spletnega nakupovanja v zadnjih mesecih so tudi obvestila dostavnih služb, opozarjajo in dodajajo, da na Si-Cert od marca prejemajo številne prijave zaradi zavajajočih elektronskih sporočil, ki zlorabljajo podobo in ime podjetij Pošta Slovenije in DHL.Goljufi pošiljajo lažna obvestila, da nas čaka paket, plačati moramo le še stroške dostave,” opozarjajo in dodajajo: “Vendar nepremišljen klik na povezavo pelje na lažno spletno stran, kjer naj bi vpisali kreditno kartico. Posledično lahko goljuf pridobljene podatke zlorabi in kreditno kartico uporabi za nakupe na drugih spletnih mestih ter povzroči precejšnjo finančno škodo.”

VIR: Si-Cert

Dogodki

Prosta delovna mesta

Kaj bomo danes jedli?

Zadnja obvestila

prijavi se

prijavi se v svoj račun