Search
Close this search box.

Jani Prednik sprašuje ministra Rudija Medveda o etičnem kodeksu ravnanja javnih uslužbencev

V celoti objavljamo besedilo poslanskega vprašanja Janija Prednika, ki ga je v teh dneh naslovil na ministra za javno upravo Rudija Medveda.

V celoti objavljamo besedilo poslanskega vprašanja Janija Prednika, ki ga je v zvezi z etičnimi kodeksi ravnanja javnih uslužbencev ter drugimi ukrepi za krepitev pravice do dobrega upravljanja naslovil na ministra za javno upravo Rudija Medveda.

Poslansko vprašanje: 

V zadnjih tednih je več individualnih primerov ravnanja javnih funkcionarjev ter javnih uslužbencev na visokih položajih ponovno odprlo vprašanja etičnosti, integritete, prevzemanja politične oz. osebne odgovornosti za njihovo ravnanje ter spoštovanja načel dobrega upravljanja v javni upravi na splošno. Gre za vprašanja, ki jih urejata splošna in področna zakonodaja za delovanje posameznih institucij ter javnih funkcionarjev oz. uslužbencev. Vsakokratni, tudi zadnji izpostavljeni primeri neprevzemanja odgovornosti so na eni strani pod vprašaj postavili ustreznost zakonskih podlag, hkrati pa nakazali, da še tako kvalitetna zakonodaja ne bo nikoli mogla nasloviti vseh konkretnih situacij ter zapreti prostora za različne pravne interpretacije ali celo namerno sprenevedanje ter črkobralsko iskanje pravnih praznin. Tudi Varuh človekovih pravic pri obravnavi individualnih pobud ter v svojih letnih poročilih izpostavlja številne pomanjkljivosti, ki izhajajo ne toliko iz zakonodaje kakor iz nespoštovanja načel dobrega upravljanja.

Strokovnjaki zato opozarjajo na pomembnost sprejetja ter spoštovanja etičnih kodeksov tako za javne funkcionarje kot za javne uslužbence. Z etičnimi kodeksi, ki vsebujejo praktične ukrepe za večjo učinkovitost, preglednost in odgovornost odločanja, se javnost seznanja glede (upravnih) standardov, ki jih lahko pričakujejo od institucij, ki so v službi javnosti. Hkrati pa tovrstni kodeksi služijo kot priročnik za funkcionarje oz. javne uslužbence pri njihovih odnosih z javnostjo ter jih motivirajo za bolj kakovostno, odgovorno in učinkovito opravljanje njihovega dela.

Že leta 2000 je Svet Evrope sprejel Kodeks ravnanja javnih uslužbencev kot priporočilo vsem državam članicam Sveta Evrope. Vlada Republike Slovenije je ob njegovi obravnavi na 8. seji, dne 18. januarja 2001, sprejela tudi sklepe, s katerimi se je jasno zavezala k uporabi kodeksa za vse javne uslužbence v Republiki Sloveniji, smiselno pa tudi za ministre in druge funkcionarje.

Poleg omenjenega kodeksa je Uradniški svet sprejel tudi Kodeks etike javnih uslužbencev v državnih organih in upravah lokalnih skupnosti. Leta 2015 pa je Vlada Republike Slovenije na svoji 66. redni seji potrdila Etični kodeks funkcionarjev v Vladi Republike Slovenije in ministrstvih, za katerega je zapisala, da je njegov namen: » /…/ posvetiti večjo pozornost skladnosti ravnanj in vedenj funkcionarjev, povečati občutljivost za skladnost lastnih ravnanj ter ravnanj ostalih vladnih funkcionarjev ter dati večji poudarek primernemu ravnanju v moralno etičnih dilemah, kar bo posledično prispevalo k oblikovanju pozitivne prakse ravnanj skladnih s pričakovano integriteto in državotvorno držo, ki pritiče vladnemu funkcionarju.«

Glede na navedeno me zanima:

  • Ali in na kak način Ministrstvo za javno upravo spremlja uresničevanje etičnih kodeksov ravnanja javnih uslužbencev ter etičnega kodeksa funkcionarjev v Vladi Republike Slovenije in ministrstvih?
  • Čemu pripisujete veliko število kršitev načela dobrega upravljanja, na katere v svojih letnih poročilih opozarja Varuh človekovih pravic (v poročilu za leto 2018 je bilo npr. ugotovljenih 87 kršitev)?
  • Katere ukrepe še nameravate sprejeti/predlagati za krepitev pravice do dobrega upravljanja ter za krepitev etične odgovornosti vladnih funkcionarjev?  

Besedilo: Poslanska skupina Socialnih demokratov, Jani Prednik

Dogodki