Search
Close this search box.

Kako se (pozitivno) odzvati na kritiko na delovnem mestu

Kritika na delovnem mestu je nekaj popolnoma vsakdanjega. Z njo se slej ko prej spoprijemamo pri delu. Včasih je kritika poštena in upravičena, včasih pa popolnoma nepravična. Le redki posamezniki so zaradi neupravičene kritike neprizadeti.

Morda se sprašujete, kako najbolje ravnati v takšnem primeru, da bi se izognili osebnemu stresu, predvsem pa, da situacije s svojim odzivom ne bi še poslabšali? Na voljo je nekaj tehnik, na katere se lahko oprete, da bi se čim pozitivneje odzvali in prenesli kritiko. Te bomo opisali v nadaljevanju.

1. Sprejmite kritiko, kadar je ustrezna in upravičena

Kadar prepoznate, da je kritika, ki ste jo prejeli, upravičena, torej poštena in resnična, je najbolje, da jo sprejmete in prevzamete odgovornost za svoja dejanja. V delovnem okolju je oseba, ki je podala kritiko, morda menila, da je to edini način, da se zavedate svojih dejanj in okoliščin, ki ste jih z njimi ustvarili.

Že res, da bi lahko oseba, ki je kritizirala, to morda lahko storila na bolj konstruktiven in diplomatski način, a če je kritika ustrezna, se ji nima smisla zoperstavljati

2. Nestrinjanje s kritiko

Če se vam kritika zdi neupravičena ali ‘privlečena za lase’, se z njo preprosto ne strinjajte. V tem primeru je ključno, da ohranite samozavesten in miren ton svojega glasu ter tudi govorico svojega telesa; ne želite namreč delovati agresivno ali pasivno.

3. Negativno poizvedovanje

Pri tem prijemu postavljate vprašanja, da bi izvedeli več o kritiki, ocenili, ali je zares tehtna in v katere dele kritike bi se morda morali podrobneje poglobiti in jih obravnavati. Primer: Nekdo vam je očital, da je poročilo, ki ste ga napisali, grozljivo. Odzovete se lahko z vprašanjem: »Kaj natančno pri poročilu vam je bilo grozljivo?«

Tehniko lahko uporabite tudi za odločno sprejemanje komplimentov.

Primer: 
Nekdo je pohvalil vaše poročilo in dejal, da je bilo čudovito napisano. Lahko se zahvalite in hkrati vprašate: »Hvala, me veseli, da ste opazili. Kaj vam je bilo pri vsem najbolj všeč?«

4. Kako se odzvati čim zreleje, čeprav je kritika popolna manipulacija

To strategijo uporabite, kadar ste deležni neupravičenih ali manipulativnih kritik in se želite izogniti agresivnemu (in posledično spuščanju v prepir) ali pasivnemu odzivu (ker se slabo počutite v lastni koži, iz občutka krivde popuščate vsakršnim zahtevam). Američani so to tehniko poimenovali ‘Fogging’, v prevodu pa bi to pomenilo megljenje ali zameglitev. Tako se imenuje, ker med podajanjem kritike postavljate megleni zid – na kritike se preprosto ne odzivate, s tem pa preprečite napeto ozračje. Pri uporabi te tehnike se strinjate s tistim drobcem resnice, ki ga najdete v kritiki, medtem ko druge vidike kritike preprosto ignorirate. 

S kritiko se lahko strinjate na enega od navedenih načinov: 

  • delno,
  • glede na verjetnost,
  • v principu.

Delno se strinjate, kadar v kritiki prepoznate drobec resnice.
Primer: Nekdo vam je očital, da ste zamudili in se na vas in vaše obljube nikoli ne more zanesti, zato ste popolnoma neuporabni. Na to lahko odgovorite tako: »Res je, tokrat sem prišel pozno na delo.«


Strinjanje glede na verjetnost sledi, kadar se s kritiko šefa ne strinjate, a morate priznati, da obstaja verjetnost, čeprav zanemarljiva, da ima lahko šef prav. Primer: Šef meni, da bo kurirska služba X naročilo dostavila z zamudo v primerjavi s kurirskim servisom Y. Odgovorite lahko: »Prav imate, res bi lahko nastala zamuda.«

V bistvu se strinjate takrat, ko se vam zdi kritika sicer neumestna, vendar morate priznati, da bi lahko smisel bil v ozadju ustrezen. Primer: Nadrejeni vam naroči, da poročilo posredujete pred oddajo še nekomu v branje, da preveri morebitne napake. Na to lahko uporabite naslednje besede: »Prav imate, res je bolje, da nekdo preveri poročilo glede morebitnih napak.« Pri uporabi te tehnike morate pozorno poslušati govorečo osebo, da lahko izberete, s čim od povedanega se boste strinjali. Prav tako je izjemno pomembno, da ohranite mirno in sproščeno vedenje, sicer boste delovali sarkastično in posmehljivo, kar pa nikakor ni vaš namen.

Kadar ste na udaru kritik, poskusite ostati mirni ob katerem koli osebnem elementu kritike, predvsem pa se ne odzivajte s kritiziranjem osebe, ki vas kritizira. Prav tako ne poskusite zanikati nobene prejete kritike in ne dovolite, da vas prisilijo storiti nekaj, česar nočete, samo zato, ker druga oseba misli, da bi morali.

Nasveti za lažje prenašanje kritik

Poleg opisanih tehnik bomo nanizali še nekaj nasvetov, kako lažje in bolje prenesti kritiko – pa naj bo to na delovnem mestu, doma ali na tržnici.

1. Ohranite mirnost in prisluhnite

Prvi korak je, da ohranite mirnost in pozorno poslušate govorečo osebo. Le tako se boste lahko odločili, ali je kritika ustrezna ali neumestna, je v izgovorjenem nekaj resnice in ne nazadnje tudi, kako se na vse to odzvati. Ljudje pogosto ne poslušajo pozorno, nato pa prehitro sklepajo – tako se večkrat zgodi, da je kritika v resnici konstruktivna, le posamezniki tega ne prepoznajo, ker preprosto ne poslušajo.

2. Odzivajte se na vsebino izrečenega in ne na ton

Upoštevajte samo to, kar je izrečeno. Če oseba, ki govori z vami, uporablja povišan ton oziroma je ta agresiven ali sarkastičen, poskusite to ignorirati. Ločite vsebinsko in čustveno komponento pogovora. Drugače povedano, če je oseba, ki vas kritizira, pod stresom, to ne pomeni, da morate takšni biti tudi sami.

3. Vaš odziv naj ne bo takojšnji

Če potrebujete, si vzemite čas za razmislek, saj nima smisla, da bi izrekli nekaj, kar bi lahko pozneje obžalovali. V večini primerov imate čas za razmislek o kritiki, še posebej glede sodelavcev, ki jih vidite vsak dan. Star pregovor, da bi morali zadeve prespati (si vzeti dan za premislek), je vedno dobra ideja, kadar obravnavate kritike.

4. Vprašajte svojega kritika, da bi bolje razumeli

Kot že omenjeno pri tehniki negativnega poizvedovanja, se lahko poglobite v kritiko tako, da svojega kritika preprosto vprašate, kaj ga je zmotilo. Tako boste bolje razumeli utemeljenost ali neumestnost navedene graje, kar je še posebej uporabno, če menite, da se lahko za tem skrivajo koristne povratne informacije.

5. Premislite, ali je kritika utemeljena

Ni vsaka kritika utemeljena. Določene pripombe so včasih izrečene zgolj, da bi prizadeli človeka, ki so mu namenjene. Pomnite, da kritika ni nič drugega kot zgolj navadno mnenje nekoga drugega.

6. Vztrajajte pri temi in dejstvih

Kritike nikoli ne obravnavajte osebno, kot napad na celotno osebnost in pojavo. To upoštevajte, ko ste v vlogi kritika sami. Kadar ste na drugi strani, kritike ne spuščajte na osebno raven, temveč vztrajajte pri temi in dejstvih.

Na

svet je za vas napisala: ekipa MojeDelo.com

Dogodki