Bo delta vsaj začasno še povišala cene?

Gospodarsko okrevanje se na račun delta različice upočasnjuje bolj kot pričakovano, po vsem svetu smo priča zastojem v dobavnih verigah in nižjemu povpraševanju gospodinjstev, kakor smo pričakovali. Povečujejo se tudi pritiski na plače. Na kitajskem se je maloprodaja avgusta na račun epidemioloških skrbi v medletni primerjavi povišala za zgolj 2,5 odstotka, medtem ko je njena rast julija znašala še 8,5 odstotka. Če bodo negativni učinki koronavirusne različice delta še naprej vplivali na ekonomijo bodo centralni bankirji v jesensko-zimski sezoni verjetno imeli oteženo delo pri izbiri ukrepov glede denarne politike.
money-167733_960_720

Do zdaj smo se naučili, da se med valovi covida-19 potrošnja gospodinjstev preusmeri s storitev na blago. To posledično povzroča zastoje v globalnih dobavnih verigah. Ob morebitnih povišanih skrbeh prebivalstva glede jesenske in zimske epidemiološke situacije, lahko pričakujemo znižanje povpraševanja po storitvah in povišanje po blagu, kar bo ob aktualnih ozkih grlih pri globalni distribuciji blaga in ob stimulativnih denarnih politikah centralnih bankirjev lahko še naprej dražilo cene blaga.

Že do zdaj so se marže pri enem največjih ladjarjev na svetu, pri nemškemu podjetju Hapag-Lloyd, krepko povišale. Neto oziroma profitna marža se je pri tem ladjarju v letu 2020 povišala na 23 odstotkov z zgolj 3 odstotkov v 2019., v letošnjem drugem kvartalu pa je neto marža pri tem ladjarju porasla na že 32 odstotkov celotne prodaje. Za podjetje Hapag-Lloyd se za letos sicer pričakuje 51-odstotna rast prihodkov.

Medtem ko se pri ladjarjih povišujejo marže, se bodo marže pri določenih industrijskih proizvajalcih oziroma artiklih zaradi višjih cen surovin in višanja plač začasno znižale, saj podjetja v vseh primerih ne bodo mogla povišanega stroška v celoti preložiti na kupca. Ameriško industrijsko podjetje 3M je za letošnje tretje četrtletje že napovedalo nižjo operativno maržo za od 50 do 100 bazičnih točk. Tako ne čudi, da sta Hapag-Lloyd in njegov francoski rival, podjetje CMA CGM, zamrznila še dodatno povečanje cen ladijskega transporta in s tem vsaj delno dala prednost dolgoročnim donosom. Nekatere spot cene so se namreč pri ladijskem prometu povišale tudi za šestkrat. Pandemija je ponovno izpostavila, da gre pri globalnih dobavnih verigah za ekosistem, ki je občutljiv na celo vrsto šokov, kakor tudi na naše odgovore na te šoke. Zato bodo centralni bankirji morali biti pri zaostrovanju denarnih politik pozorni tudi na to, kako bo povišanje cene dolga v času višje inflacije vplivalo na industrijo in na globalne dobavne verige.

Ankete sicer kažejo, da težave glede globalnih dobavnih verig zavirajo naložbe v evroobmočju. Če delta različica ne bo ustavila globalnega okrevanja, bi težave z dobavnimi verigami morale zbledeti do leta 2022 in naložbe podjetij bi morale, ob povišanju potrošnje gospodinjstev, znatno prispevati h gospodarski rasti letos in v prihodnje.

Pripravila: mag. Lojze Kozole, ILIRIKA borzno posredniška hiša d.d., Ljubljana

Ostani na tekočem

Prijavi se na naše e-novice

Prejmite dnevno sveže ter pomembnejše novice v vaš e-poštni predal.